Sunday 12 February 2012

LOBSTER AIR TAWAR

Lobster Jantan

Pada lobster air tawar jantan terutama jenis Cherax Quadriumumnya mempunyai tanda merah pada bagian luar kedua hujung sepitnya. Tapi warna merah ini tidak terbentuk bila sepitnya masih kecil. Salah satu tanda yang dapat dikenal pasti ialah terdapatnya sepasang tonjolan pada pengkal kaki yang berdekatan dengan ekor. Jika hanya terdapat satu ia dipanggil intersex.

Lobster Betina

Pada lobster Red Claw, tidak ada tanda merah pada kedua sepitnya. Tanda yang jelas dilihat pada lobster betina ialah terdapatnya bulatan pada kaki ke tiga ( tengah ).

Lobster air tawar, red claw, udang kara air tawar

Kualiti yang diperlukan dalam penternakan Lobster Air Tawar (LAT)

Air hendaklah mengandungi oksigen terlarut pada kadar 5mg/l. Oksigen terlarut dapat ditambah dengan memasang alat pengudaraan (aerator ) atau air yang terus mengalir.

Kandungan ammonia yang tinggi sangat bahaya bagi LAT. Oleh itu, kawalan ammonia hendaklah pada paras 0.05mg/l. Sisa makanan yang tidak dikawal akan menjadikan sisa membusuk dan merosakkan air boleh menyebabkan kematian LAT.

Sumber Air

Air yang paling baik digunakan untuk penternak LAT adalah air tanah atau air sungai yang tawar. Namun perlu kenal pasti air sungai yang yang digunakan tidak tercemar oleh buangan industri, pembuang sampah atau aktivi meracun.

Pelindung Lobster

Boleh gunakan potongan PVC yang bersaiz 2 inci untuk lobster bersembunyi. Ini penting kerana LAT lebih suka tinggal dalam lubang atau di tempat yang agak gelap. Dengan adanya tempat persembunyian LAT, kepadatan boleh ditambah dalam satu-satu kolam.

Boleh juga ditambah dengan batu-batu, hidupan air, kayu dan sebagainya

Kematangan Lobster

Biasanya lobster air tawar akan menjadi matang apabila berumur lebih enam bulan. Pada saat itu ia akan mula bertelur dan membiak. Seekor LAT boleh mencapai sehingga 50 ke 200 biji telur dan sehingga ke 1000 biji telur mengikut saiz LAT betina.

1 comment: